vrijdag 21 maart 2025

PEUTERKLAS: thema: Kippen, eitjes, kuikens/PASEN en paashaas


We spelen en leren over de kippen, de eitjes en de kuikens.
 
Tok, tok, tok, daar zijn de kippen. 
 

 

 
Wat valt er veel te ontdekken in onze ontdektafel: heel veel eitjes, mandjes, eierdozen, kipjes, kuikentjes, nestjes,...

We hebben veel werk in de ontdektafel. We vullen eierdozen en mandjes vol eitjes. De begrippen "vol en leeg" komen aan bod.  


 

  

 




We schilderen een mandje voor onze eitjes in de mooiste kleuren verf. 


 

Ook de kip schilderen we met verf en penselen. 
 

Met lijm kleven we eitjes in alle kleuren op een strook. 

Ons mandje om eitjes te zoeken is klaar!
Kipje Wit had een ei gelegd. De kip moest goed broeden. 
Plots hoorden we 'krak, krak, krak'. Wat een lief, klein, geel kuikentje komt daar uit het ei!
We spelen leuke spelletjes met eitjes. 


Met wasco kleuren we de kip en haar kuikentje in. 

We sorteren de eitjes per kleur! Wat kunnen we dat goed!
 
Met het open-ended speelgoed (houten regenbogen en houten eitjes) gaan we creatief spelen. 

Plasticine met de kippen en eitjes. 
 
We schilderen een kuiken in met gele verf! Piep, piep!
 
We bouwen een kippenhok voor de kippen en de kuikentjes met magneet-tegels.
 



 
Met houten figuren versieren we prachtige eieren. 



We luisteren naar mooie verhalen.
Er komen 2 lieve, schattige kuikentjes op bezoek in onze klas. 
Wat zijn ze zacht!

Piep, piep, piep!












De paashaas verstopt veel paaseitjes. 

We schilderen en knutselen een mooie paashaas-kroon!




Met Dotters stempelen en versieren we een kleurrijk paas-ei. 
 

In de boekenhoek lezen we leuke paasverhalen. 
Ook het verhaal over Jules die paaseitjes zoekt, komt aan bod. 
De paashaasjes krijgen mooi gebouwde huisjes en hokjes. 

Wiskundige initiatie: We tellen de paashaasjes. Elke paashaas krijgt 1 bordje. Op elk bordje mag 1 paasei. (1-1-relatie) We benoemen ook de kleuren en leggen elk ei op het bordje in dezelfde kleur.  

In onze micro zingen we leuke liedjes over de paashaas, de kuikentjes,... en zeggen ook een paas-versje op: 

"Hup, hop, alweer een ei, 
één voor jou, één voor mij,
mondje open, eitje krak,
mmmmmmm... smikkel smak."

De paasboom versieren we met mooie eitjes. 
Krullenbol : schrijfmotoriek met eitjes: een ei van chocolalala...
Krullenbol: Zie je ons chocolade-ei verschijnen op het ritme van de muziek? 

De paashaas is langs geweest in de schooltuin. Met ons paasmandje gaan we op zoek naar lekkere chocolade-eitjes. 




We vinden allemaal een lekker ei van chocolade!
Dankuwel lieve paashaas!



Samen een mooie trein bouwen. 

"In de disco gaan we dansen, hohoho..." met onze zelfgemaakte micro's van Smartmax bouwen we een dans- en zangfeestje in onze klas.
In de gang bij onze klas kunnen we goed rijden met brommers en fietsen.  
In de fietstuin genieten we volop van fietsen en buiten spelen, samen met onze vriendjes.
 

 

 


Wat vinden we het fijn!







In de speeltuin gaan we glijden op de grote glijbanen. Joehoe! Wat leuk!
 
Hoera voor MILA! 3 jaar!


Hieperdepiep voor ANNA! 3 jaar!

 
TONEEL AXEN (sociale vaardigheden)
Deze keer keken we naar de avonturen van 2 nieuwe dieren in het dierenbos:
Uil (die alles ziet en alles weet) maar niets verklapt en schildpad (die houdt van zijn eigen, rustige plekje en graag op zichzelf is).
Uil ging zitten op een tak van de hoge boom.
Hup, hop, daar was de paashaas met een mand vol lekkere chocolade-eitjes. 
De paashaas verstopte heel wat eitjes in het bos.
De beren hadden hun paasmandjes mee. Maar, ze vonden geen eitjes. 
Misschien wou Uil wel vertellen waar de eitjes verstopt zaten? Nee hoor, Uil weet en ziet alles maar verklapt helemaal niets. 
De beren gingen terug op zoek en vonden veel eitjes van chocola!
De eitjes werden geteld en geproefd! 
Er werden leuke liedjes gezongen en we gingen samen vrolijk dansen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten